Noks Nauta

Ik ben schrijver, spreker en workshopleider met een achtergrond als bedrijfsarts en psycholoog. Ik zet me in voor een beter leefklimaat voor hoogbegaafde volwassenen.

De patiënt centraal

“Nou mevrouw, u was ook wel erg zwaar”, zegt de assistent en kijkt me streng aan. Zwaar? Dat ben ik nooit geweest. Ik snap er niets van, tot hij me de brief van de specialist toeschuift. “Gewicht: 89 kilo”, lees ik. Dat moet een tikfout zijn. Ik scan de rest van de brief en moet lachen van ongeloof. “Mevrouw heeft pijn in haar rechterpols”, staat er. Maar het was toch echt mijn linkerpols.

De patiënt staat centraal, hoor je overal in de zorg. Maar is dat wel zo? Als patiënt ervaar ik dat lang niet altijd. Wat er mis gaat lijkt vaak basaal en klein, maar kan voor de patiënt ontzettend frustrerend zijn.

‘Wilt u alstublieft een klacht indienen?’

Ik ben arts, psycholoog én patiënt. Ook ben ik een scherpe observator die situaties snel analyseert. Juist omdat ik de zorg vanuit verschillende perspectieven tegelijk bekijk, zie ik vlug wat er beter kan. Zo leiden mijn patiëntervaringen er nogal eens toe dat ik verbetersuggesties geef. En ik merk dat daar ook behoefte aan is. “Mevrouw, u kunt het zo goed verwoorden,” zei een klachtenfunctionaris een keer, “wilt u alstublieft een klacht indienen?”

Workshops en presentaties

Ik ben beschikbaar voor presentaties en workshops over dit onderwerp. Aan de hand van eigen voorbeelden laat ik zien hoe de zorg eruit ziet vanuit een patiënt. En vanuit mijn ervaring als arts, psycholoog en trainer maak ik gemakkelijk verbinding met de professionals.

Blog

Op de website van Zorgkaart Nederland blog ik over mijn ervaringen als arts én patiënt. Zo schreef ik over slordige verslagen, onverklaarde klachten en het gevoel het als patiënt verkeerd te doen.

Meer weten?

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2017 Noks Nauta

Teksten: Tamar Doorduin | Fotografie: Gijs de Kruijf | Website: /LZ | Thema: Anders Norén